از زاویه ای دیگر ضرب المثل ها را می توان در چند قالب کلی قرار داد:
1 - برخی از ضرب المثل ها ریشه مذهبی دارند . تشابه معنایی این ها با برخی آیات و روایات بیانگر همسویی آن ها با فرهنگ دینی است . این مطلب امری بدیهی و طبیعی است، زیرا در جوامع مذهبی، یافته ها، اعتقادات، خواسته ها و بایدها و نبایدها علی الاصول نمی تواند ماهیتی غیر مذهبی داشته باشد .
بر همین اساس، ضرب المثل های زبان فارسی که در حقیقت همان فرهنگ عامه مردم مسلمان کشورمان است، همسویی خاصی با فرهنگ دینی و عرف پسندیده پیدا کرده است . اگر چه بعضا ریشه در سرزمین سایر ملت ها دارد . در میان ضرب المثل های فارسی زبان، مصادیق متعددی در این مفهوم قرار می گیرند . برای مثال، ضرب المثل معروف از تو حرکت از خدا برکت » بهترین چار چوب را برای توکل به خدا» در زبان عامه نشان می دهد .
یا ضرب المثل بهشت به سرزمین آن نمی ارزد» ، گویای زشتی منت پس از احسان می باشد . چنان که خداوند متعال یکی از اوصاف انفاق کنندگان در راه خدا را همین ویژگی می داند که اموال خود را انفاق می کنند و سپس منت و آزادی بر دیگران روا نمی دارند .
ده ها ضرب المثل را می توان در این قالب قرار داد .
2 - بسیاری دیگر از ضرب المثل های زبان فارسی اگر چه چنین پیوند مستحکمی با مبانی دینی ندارد، اما با واسطه، پیوندی قابل توجه با مبانی دینی پیدا خواهند کرد . این ضرب المثل ها در قالبی قرار می گیرند که آن را می تواند عرف های نیکو» نام نهاد . در حقیقت تجربه سالیان طولانی یک ملت این دسته از ضرب المثل ها را ساخته و پرداخته و در السنه مردم انداخته است مانند: آمده ایم و نیز خواهیم رفت » ; و یا برای یک دستمال، قیصر را آتش می زند» .
ضرب ,المثل ,ها ,های ,فارسی ,دینی ,ضرب المثل ,المثل های ,المثل ها ,را می ,از ضرب
درباره این سایت